zaterdag 28 januari 2012

Boek: Als de rovers jagen. Willem Stolk.


Door omstandigheden vind ik de rust en tijd om weer eens een hengelsportboek te gaan lezen. Deze keer gaat het om “Als de rovers jagen” geschreven door Willem Stolk, een boek uit 2005 wat inmiddels al enkele jaren op de plank ligt te wachten om gelezen te worden. Verder dan het lezen van enkele losse stukjes en het bekijken van plaatjes was het nog niet gekomen.

Het boek wordt in één stuk uit gelezen. Een teken dat het interessant is en mijn nieuwsgierigheid prikkelt. Zijn manier van aanpak heeft namelijk veel overeenkomsten met die van mij. Zijn jachtgebied is echter totaal verschillend omdat zijn favoriete water de rivieren betreft. Daar ben ik een absolute leek, dus extra interessant om te lezen.

Een gedeelte van het boek gaat over het gezichtsvermogen van vissen waarbij gericht onderzoek is verricht in het AMC in Amsterdam. Bevindingen uit de praktijk geven daarna een aardige indruk wat de gevolgen kunnen zijn in onze visserij om deze succesvoller te maken.

Een hoofdstuk over grote vissen ontbreekt in dit boek niet.

Verder geeft Willem een open doekje over de mogelijkheden binnen ons land waarbij ook uitstapjes worden gemaakt naar Spanje en Denemarken.

“Als de rovers jagen” is een boek geschreven uit de praktijk en een aanrader voor roofvissers om te lezen. Het perfectioneren van de methode en het niet klakkeloos aannemen wat anderen schrijven heeft me enorm aangesproken in dit boek.
Een minpuntje is de leesbaarheid van sommige bladzijden. Het contrast tussen foto op de achtergrond en tekst is soms zo klein dat het door mij in ieder geval nauwelijks te lezen is.

Ook zou ik graag eens het verhaal horen over de serie “Yasei” kunstaashengels die Willem heeft ontworpen voor Shimano en of die hengels helemaal aansluiten bij zijn manier van vissen tijdens het werpend vissen met licht kunstaas.
Voor de rest mag er binnenkort van mij een vervolg met de nieuwste bevindingen uitkomen van Willem. Voor wie niet kan wachten is er ook nog de mogelijkheid om te kijken op zijn website www.willemstolk.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten