zondag 14 november 2010

Met dank aan de Duitsers.

We zouden vandaag met 8 leden van Flitsendnylon de Friese polder ingaan om een poging te doen wat snoek te vangen. De voorspelling van slecht weer heeft ons echter doen besluiten om deze dag te verschuiven naar later. Aangezien de meeste een behoorlijk stuk moeten rijden voor een dag vissen in de stromende regen leek ons dat het beste.

Maar natuurlijk werd er door mij wel gevist. Goed ingepakt nog een aantal uurtjes in de ochtend met de CJW mosquito 0 achter de stekelridders aan geweest en opnieuw niet zonder succes. Heel vervelend was echter wel het enorme aantal Duitsers langs de waterkant. Tegen de mensen persoonlijk heb ik niets. En ik kan er ook nog wel mee leven dat zij de gevangen snoekbaars mee nemen om op te eten ook al gaat dat uiteindelijk ten koste van mijn aantal aanbeten. Heel storend is echter dat er niet gekeken wordt naar minimum maten en de vis niet gedood wordt op de kant door een tik op de kop. De snoekbaarzen liggen nog enkele minuten op de kant te spartelen voor de dood door verstikking optreedt. Walgelijk. En de groepjes vissers zijn niet van het type wat je op hun gedrag kunt aanspreken.

Omdat ik het idee heb dat mijn verrichtingen langs de waterkant nauwlettend in de gaten wordt gehouden door de anderen met de door mij gekozen plekken vis ik niet lekker.

Ik besluit dan ook wat andere plekken te gaan bevissen waar ik normaal gesproken niet vis. Plekken die ik al tijden op het oog heb maar door de goede vangsten van de laatste tijd nog niet bezocht heb.


Iets verderop ligt namelijk een haven waar ik tot voor kort nog geen enkele vis heb kunnen vangen. De haven ligt in directe verbinding met het kanaal waarin anders gevist wordt. De vele boten, waarvan sommige al maanden aan de kade liggen, bieden een donkere schuilplaats voor eventuele snoekbaarzen en zijn daarom interessant. Maar aangekomen op de nieuwe plek blijkt inderdaad mijn vrees te kloppen, de bodem is hier lang niet zo hard als in het kanaal zelf. De eerste steiger wordt zonder resultaat afgevist. Maar halverwege de tweede steiger beukt een snoekbaars me weer helemaal wakker. In de smalle strook tussen steiger en boot staat het lichte hengeltje tijden helemaal krom en heb ik moeite om de lijn vrij te houden van de boot en de palen. Dat lukt echter wonderwel en een dikke zestiger mag worden onthaakt. Shadje op de dropshot weer te water en niet veel later weer hetzelfde tafereel en een zeker zo'n mooie vis komt boven water. Ook deze weer voor in de bek gehaakt. Super. Niet alleen komt mijn totaal vandaag op 8 snoekbaarzen maar ook is er een nieuwe stek gevonden waarbij de vissen allemaal ruimschoots de maat hebben. Prachtige vissen aan een ultralichte hengel.


Het vissen op dergelijke plaatsen tussen boten en steigers wordt maar weinig gedaan. En dat is niet terecht. Juist hier vindt je een hogere dichtheid aan vissen dan elders in de haven. Het is soms een gepriegel om je shadje tussen de touwen, steiger en boot door te krijgen zonder dat je ergens achter blijft haken. Het wordt zeker lastig als een knappe vis het kunstaas heeft gepakt en er tussenuit probeert te knijpen met een kromme hengel als gevolg. Door laag bij de grond te blijven, zittend op de kniëen met de hengel naar beneden gericht, is het echter goed mogelijk om de lijn van alle obstakels vrij te houden. Gebruik echter geen 4/00 of 6/00 dyneema want dan wordt elk foutje afgestraft. Gewoon eens proberen. Succes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten