zaterdag 1 mei 2010

CSL penkarperhengels van CJW.

Door ziekte van een collega zit ik dit weekend in de nachtdienst waardoor de plannen om te gaan vissen in de prullenmand zijn verdwenen. Het geeft me wel een mooie gelegenheid om iets te schrijven over de CSL (Carp Slim Line) penhengels van Cor Spinhoven (CJW). Een stukje informatie vanuit de praktijk wat erg handig kan zijn als je op zoek bent naar een fijne penhengel. Ik struin ook vaak het internet af naar informatie voordat er iets wordt aangeschaft en hoop zodoende iets te kunnen bijdragen.
Het is nu zo’n 4 jaar geleden dat ik voor het eerst in aanraking kwam met deze penhengels. Sinds mijn jeugd mag ik graag actief vissen op karper met een pennetje of met een bal deeg op afstand aangeboden waarbij een wakertje van zilverfolie een eventuele aanbeet aangeeft. Één van de eerste handgebouwde hengels was dan ook een holglas penhengel met een lengte van 360 cm en een testcurve van 1,5 Lbs. Wat een geweldige hengel was dat en er is dan ook veel mee gevist en ook veel mee gevangen. Een nadeel was het hoge gewicht, zeker als je meerdere uren scherp aan het vissen was waarbij de hengel in de hand werd gehouden. Gedurende een aantal jaren werden dan ook meerdere hengels geprobeerd waarbij ik nooit echt die hengel vond die bij mijn manier van vissen paste. Tot ik dus een tip kreeg om eens te kijken naar een CSL van CJW.
De manier waarop ik vis met een penhengel is dus van groot belang om te kunnen begrijpen waarom een CSL daar zo goed bijpast. Ook de omstandigheden zijn niet onbelangrijk. Er wordt namelijk gevist in polder en cultuurwater waar naast een bezetting van karper ook de nodige voorns, brasems en zeelten zwemmen die ook gevangen worden. Omdat deze vissen de hoofdmoot uitmaken van de vangst is het wel zo leuk dat de gebruikte hengel hier ook op buigt. De hengel mag dus gerust soepel zijn in de top maar moet ook voldoende reserve hebben voor het drillen van grote vissen. Een buiging tot in het handvat heeft hierbij de voorkeur. Omdat ik graag met de hengel in de hand vis, sla op een kleine beweging van het pennetje, en het aas een stukje wil verplaatsen om een slecht aanbijtende vis te kunnen overhalen het aas te pakken, mag de hengel niet slap of zwaar zijn. Er wordt vlak onder de top van de hengel gevist waardoor een stijve, strakke hengel ook niet echt ideaal is en de dunne lijn geregeld zal breken in het begin van de dril. Het steekt dus behoorlijk nauw.
De CSL is ook heel geschikt om er met een dobber en visje op snoekbaars mee te vissen. Ook op afstand is de haak met succes te zetten. Een beetje snoekbaars, baars of snoek geeft een prachtig gevecht op de CSL. Ook worden deze hengels graag gebruikt voor het vissen op de rivier waarbij drijvend met brood wordt gevist op oa winde.
Ik heb na de nodige vissen ermee gevangen te hebben ooit een review geschreven voor lichtervissen.nl Het verhaal is nog steeds actueel en is te lezen in het volgende stukje.

De penkarperhengels uit de CSL serie van CJW vallen op door hun zeer dunne diameter. Vlak boven de handgreep is deze slechts 10 mm. De CSL light van 370 cm heeft 11 nickeltitanium oogjes en een sic topoogje van Fuji. De hengel is tweedelig en voorzien van oversteeksluiting. De handgreep uit kurk heeft een lengte van 66 cm en is voorzien van 2 reelringen. De verdere afwerking is met rvs onderdelen. De hengel is strak,snel en buigt niet door zonder belasting. Kleine vissen als voorn worden prima gehaakt maar ook grote karpers moeten hun meerdere erkennen in deze hengel door de dempende eigenschappen en de extra power in het achterste gedeelte van de hengel.

Deze hengel is gebruikt voor het penkarpervissen in sierwater, sloten en kanalen. In combinatie met een 18-20/00 nylonlijn kan de hengel optimaal worden gebruikt. Het prettigste ligt de CSL in de hand met een molentje tussen de 220-250 gram. Grootte 2 of 3 dus.

In het voorjaar en de zomer prima karper gevangen met deze combinatie. Ook grote vissen worden gevangen vlakbij lelievelden door de vis richting deze velden aan te slaan om ze vervolgens de ruimte te geven als ze het ruime sop kiezen. Prima tactiek. De hengel buigt perfect progressief tot in het handvat en het is een plezier er een vis mee te kunnen drillen.

Voor het echte obstakelvissen niet geschikt omdat de hengel behoorlijk krom moet staan voor er veel druk gezet kan worden. De karper heeft zich dan allang vast kunnen zwemmen.


Tot zover de review. De light is zo goed bevallen dat er voor het gericht vissen op zeelt en grote brasem ook een Xlight werd aangeschaft. Met een 14/00 lijn kan deze hengel optimaal worden belast en met een molentje tussen de 180-220 gram ligt de combinatie prettig in de hand.

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben gehad.

1 opmerking:

  1. Goedenavond,
    ik heb een CJW CSL XL 12 ft penhengel, kan ik het gebruiken met 22/00 lijn voor de grotere karpers?
    Bedankt, mvg
    CJW fan

    BeantwoordenVerwijderen